Untitled-1_03Informalizálódó világunk egyik izgalmasabb felfedezése, amikor rádöbbenünk a munkaerő hadrafoghatóságának új lehetőségeire: a játékosításra (továbbiakban gamification). A vállalati teljesítmény fokozásának technológiai- és működésbeli lehetőségeit az elmúlt évtizedekben a legkifinomultabb módszerekkel aknázta ki minden iparág. Az automatizálható működésben ma már nemcsak a gyártásban, hanem az irodai munkában is megjelennek a robotok bár míg az első esetben hard- az utóbbiban szoft-robotokkal találkozhatunk. Ezzel párhuzamosan a kreativitást igénylő munka területeken egyre komolyabb figyelem terelődik magára az emberre illetve az által leadott teljesítmény maximalizáció módszereire, a gamification-re.

A gamification nem játék, bár bizonyos játék fejlesztési képességek szükségesek a tervezés során, a bevezetéshez szükséges kompetenciák jelentősen túlmutatnak ezen képességeken. Mégis mi lehet a sikeres megvalósítás kulcsa?

A gamification egy vállalat üzleti folyamataira, annak formális, de leginkább informális mérőszámaira és a résztvevők – sokszor rejtett – vágyaira alapoz illetve kapcsolja össze azokat.

Ezért elkerülhetetlen, hogy megértsük a szervezet – és társszervezetek – célkitűzéseit, valós mozgató rugóit, fájdalom pontjait és mindazon stratégiai elemeket, amelyek az üzleti cél elérését segítik. Ezek az elemek nem feltétlenül mutatkoznak meg elsőre, nem kiolvashatóak a szervezeti ábrából és nem is tartoznak sok esetben a dokumentált témakörök közé. Ezek szakértői megfejtésre, értelmezésre várnak.

A célok megismerése mellett pontosan kell tudjuk, hogyan segítik a napi élet során a kollégák e célok elérését… és ez az a pont megint csak, ahol a generális ismeretek, a józan ész kevés. Valós munkatapasztalatokra, az adott szervezet tevékenységét mélyen ismerő szakemberekre van szükség.  A szervezet működésének ismerete nem csak a napi működés szempontjából, hanem az üzleti oldallal való egyeztetés, a business case felállítása szempontjából is kiemelten fontos.

A gamification bevezetésével nem a kollégák játszóterét, hanem a munkakörnyezetüket alakítjuk ki. Nem árt hát, ha ismerjük, miként működik egy nagyvállalat… a gamification nem játék és ez nem vicc!